Fyra knep för att ta bättre pressbilder

Det enklaste sättet att öka intresset för ditt pressmeddelande är att bifoga pressbilder. Pressbilder är tacksamt för medier som vill publicera din nyhet, eftersom det är tids-och kostnadskrävande att skicka dit en fotograf som ska ta egna bilder. En bra pressbild är bilden som demonstrerar nyttan med din tjänst eller produkt, som kan påvisa allvaret i problemet som du kan lösa eller ger ett ansikte åt något som annars förblir anonymt för läsaren. Ett vanligt misstag kan vara att bara bifoga produktbilder som säger föga mer om produkten än att den finns. Självklart har produktbilden sin givna plats,  exempelvis i inspirationskollage, produktrecensioner, ”plock-sidor” med mera, men glöm inte att säkra upp med bilder på när produkten eller tjänsten används.

Här är fyra perspektiv att ta i beaktande som hjälper dig att ta mer intressanta pressbilder:

  • Målgruppen. Vilka bilder skickar du till vilka medier? Featurebilagor, glossy magasin eller kvällspress – alla har de olika bildspråk. Låt de också fungera som inspiration för dina bilder. Hur ser de andra bilderna ut i respektive media? 
  • Narrativet. Tänk ut en historia som bilden ska berätta. Är det människan som påverkas, produkten eller tjänsten som löser ett problem eller allvaret i situationen som ska avbildas?
  • Känslorna. Vilka känslor ska betraktaren få? Igenkänning? Köplust? Inspiration?
  • Tonaliteten. Låt nyheten sätta tonen för bilderna. En glad nyhet kan med fördel illustreras av en leende vd. En mer dämpad nyhet kommer till sin rätt med en sober bild.

Situation #1 Produktbilden
Du vill ha en bild som visar din nya produkt eller tjänst. Välj ut en situation där din produkt eller tjänst bidrar med den största nyttan. Det viktigaste är att produkten eller tjänsten faktiskt används. Du kan också visa på känslorna hos personen när den används, om det till exempel är en digital tjänst som är svår att fotografera. Eller bild på den digitala tjänsten i rätt miljö, så som i mobiltelefonen och så vidare. Som komplement är det bra med en produktbild med neutral bakgrund så att produkten enkelt går att frilägga, men tänk på att det inte är en katalog du fotograferar för.

Situation #2 Personporträttet
Den absolut vanligaste pressbilden är porträttbilden på företrädare för verksamheten. Ett grundläggande tips är att alltid använda nytagna och högupplösta bilder på den som är citerad. Hur ska personen som avbildas framträda? Beroende på hur personen fotograferas förmedlar bilden olika budskap. Om personen avbildas i sin arbetsmiljö ger det ett mer professionellt intryck än om hen avbildas tagen ur sin miljö, som exempelvis på gatan utanför kontoret. Inget är rätt eller fel utan det handlar om vad sammanhanget ska förmedla. Tänk också på personens kroppsspråk. Uppställt och med neutralt ansiktsuttryck eller in action och mindre regisserat. Pressbilderna ska samspela med innehållet i pressmeddelandet.

Situation #3 Nyhetsbilden
Du vill ha pressbilder från ett event eller en händelse. En nyhetsbild strävar efter att vara autentisk. Undvik därför arrangerade situationer eller bilder som är hårt redigerade, till exempel orealistiskt ljusa bilder.  Bilder som kanske inte är tekniskt riktiga kan göra jobbet bra ändå, om de bara sammanfattar budskapet.
Fundera också över utsnittet. Allt som syns i bilden är budskapsbärande. Ska varumärkets logotyp finnas med? Vilken färgskala syns i bilderna? Ska färgerna vara i linje med varumärkets grafiska profil? Fotograferar du inne på kontoret är det en god idé att rensa bort sladdar eller andra störande element, som annars riskerar skapa distraktionsmoment i bilden.
Avslutningsvis vill vi också tipsa om att hellre fota fler bilder än färre. Formatsäkra och välj samma motiv i både stående och liggande format och variera samma motiv med neutrala och mer färgglada bakgrunder.  Då ökar chansen för att någon av bilderna faller redaktören i smaken eller fungerar med den övriga layouten.