
Det är mycket lättare att skriva pressmeddelande än man först kan tro. Pressmeddelandet har ett visst antal komponenter som alltid bör finnas med; rubrik, notisversion (ingress), brödtext, citat, kontaktuppgifter och länkar. Har du bara en nyhet så brukar det mesta falla på plats av sig självt. När du har börjat att författa texten finns det dock några fallgropar du bör vara vaksam på.
Här listar vi de viktigaste sakerna som du bör undvika i ett pressmeddelande:
- Ulf Lundell-språk. Strunta i långa och krångliga meningar med en massa kommatecken och bisatser. Två korta meningar är oftast bättre än en lång.
- Ernest Hemingway-språk. Extremt korta meningar kan ge texten en hård, stötig och ibland till och med komisk prägel.
- Modeord: Uttryck som känns rätt i dag kan lätt kännas gamla och trötta redan i morgon. Hoppa därför över uttryck som “det kärvar”, “slå ett slag för”, “starta upp”, “ställa upp på” och “uppleva sin situation”.
- Klyschor: Språkliga uttryck som har använts så frekvent att de slitits ut och endast används av slentrian ska också undvikas. Som till exempel “boven i dramat”, “slog en järnring”, “komma in i bilden”, “komma till skott” och “lägga locket på”.
- Konsultsvenska. Uttryck som ”fokusera brett”, “Ikläda sig marknadsledarhatten”, ”stretcha visionen”, ”DoA, dead on arrival”, ”Pinpointa” och “Användargenererat content” ska naturligtvis undvikas.
- Förkortningar. Skriv ut dem istället. Förkortningar som “bland annat”, “bland andra”, “cirka”, “med flera”, “det vill säga”, “etcetera”, “med mera”, “och dylikt” och “och så vidare” skrivs ut just så.
Lycka till!
Fler tips på ämnet:
Fem steg för att hitta nyheten
Pressmeddelandemall – en guide över pressmeddelandets anatomi