Tänk på detta innan du delar nyheter

Var inte för ivrig med att dela på Facebook eller retweeta på Twitter under stora nyhetshändelser.

Innan du delar, tänk på detta först:

1. Fel information först

Direkt efter händelsen kommer mediebolagen publicera felaktigheter. Informationen är knapphändig samtidigt som kravet att berätta det som hänt är stort.

2. Lita inte på anonyma källor

“Källor inom polisen” kan betyda allt från Säpo-chef till trafikpolis i en bil som “hört nåt”. Behandla de uppgifterna med stor skepsis.

3. Lita inte på nyheter som citerar andra nyhetsbolag som i sin tur citerar anonyma källor.

Bara för att ett annat mediebolag skrivit något så blir det inte sant. Extra vaksamhet krävs dessutom när andra mediebolaget använder sig av anonyma källor.

4. Blixten slår oftast bara ner en gång

Det förekommer nästan alltid uppgifter om en andra skjutning eller en andra bomb eller en andra någonting, och de uppgifterna är i de allra flesta fall falska. Det är lätt att bli fartblind och övertolka andra händelser direkt efteråt, så ta sådana uppgifter med en stor nypa salt tills de bekräftats.

5. Var noga med att känna igen språket i rapporteringen.

“Vi får rapporter att…..” kan egentligen betyda vad som helst. “Vi väntar på bekräftelse” betyder att de inte har just det.

6. Närheten

Se till att följa nyhetsbolag som, rent geografiskt, är nära händelsen.

Har de som rapporterat sett saken med egna ögon, är de på plats, känner de till omgivningen? Ju närmare nyheten ju högre trovärdighet.

7. Jämföra många nyheter.

Om något mediebolag säger sig kunna bekräfta att “det eller det” har hänt, vad uppger de andra? Ju färre exempel man har på det som har hänt, ju större anledning till att vara försiktig.

8. Stora händelser föder stora fejkare och stora photshoppare.

Det finns många bedragare som vet att folk griper tag i vilken bild som helst under stora nyhetshändelser. Så de kanske photoshoppar en gammal bild för att få den att se ny ut. Var väldigt försiktig med bilder som verkar “för bra”, titta också hur spridd bilden är i övrigt.

9. Undvik reflexstyrd retweetning.

Tänk efter först. Annars blir du själv en spridare av fejkade nyheter, vilket är precis vad de vill uppnå.

Källor:

On the Media’s “Breaking News Consumers Handbook”

NTB

TT Nyhetsbyrån

Länktips för dig som vill läsa mer:

Svenska sidor:

http://www.dn.se/om/falska-nyheter/

http://www.gp.se/om/Falska%20nyheter

Utländska:

http://faktisk.no/

https://digiday.com/uk/le-monde-identifies-600-unreliable-websites-fake-news-crackdown/

http://www.wnyc.org/story/breaking-news-consumers-handbook-pdf/

Facebook:

Vill du få ytterligare sju tips från pressverktyget Via TT:s experter om hur du får maximal pr-effekt? Ladda ner checklistan.

TT Nyhetsbyrån är ett av Sveriges tyngsta mediehus och har en unik  kunskap om hur journalister faktiskt arbetar till vardags. Med pressverktyget Via TT får du nytta av den kunskapen för att nå genomslag för dina utskick.