Infografik och marknadsföring: tre anledningar till att det fungerar

Vi människor filtrerar all inkommande information för att undvika att överbelasta hjärnan. Visste du att hjärnan filtrerar bort 99 procent av alla sinnesintryck omedelbart? En nyckelkomponent i filtreringsprocessen är förmågan att värdera om information är annorlunda från vad vår hjärna är van vid.  All information som bedöms vara ny eller avvikande drar till sig hjärnans uppmärksamhet.

Hur hänger detta samman med infografik? Jo, infografik kan sätta din information i ett sammanhang som blir både unikt och iögonfallande för målgruppen

Vad lämpar sig infografik väl för? Mark Smiciklas skriver i boken The Power of Infographics att infografik lämpar sig särskilt bra i marknadsföring. Det finns tre anledningar till det:

Lättsmält information

Vi konsumerar mer och mer innehåll på nätet och generellt är lästakten långsammare på skärmar än i böcker.  Faktum är att vi mestadels skummar och scannar innehåll. Användbarhetsforskaren Jakob Nielsen har i sin forskning konstaterat att en genomsnittlig person bara läser 20 procent av texten på en vanlig webbsida.  Annan beteendeforskning visar också på att vi konsumerar mycket innehåll i olika kanaler samtidigt, men på en ytlig nivå. Infografik och visuell information har förmågan att sticka ut från övrigt innehåll på nätet och fånga användarens intresse.

Delbarhet

Du har säkert hört talas om word of mouth – men känner du till word of mouse?  Alltså hur information sprids mellan användare på nätet. De flesta människor vill vara säkra på att innehållet som de delar på nätet stämmer överens med deras värderingar och är relevant för personerna i deras nätverk. Samtidigt har många inte tid att läsa igenom allt innehåll i exempelvis ett blogginlägg. Följaktligen är många mindre benägna att dela en viss typ av innehåll, som exempelvis långa texter. Tröskeln för att dela är dock betydligt lägre för infografik. I en grafik är budskapet tydligt summerat och all nödvändig information finns tillgänglig vid första anblick – och på så vis är det enklare för människor att avgöra om de vill dela innehållet i sina nätverk.

Coolhetsfaktorn

Sist men inte minst nämner Marc Smiciklas att estetiken är en anledning till att det är så effektivt. Infografik är annorlunda och ”coolt” att titta på. Konkurrensen om uppmärksamheten är otroligt hård – en vanlig användare blir exponerad för information som motsvarar 174 tidningar – varje dag! Personen som du vill nå tillbringar max ett par sekunder på att ta del av ditt innehåll innan hen bestämmer sig för att gå vidare till nästa sajt, inlägg eller nätverk. Ett par sekunders uppmärksamhet på en infografik är ofta gott om tid för att personen ska kunna bedöma om innehållet är intressant. Med visuell information kan du särskilja ditt innehåll på ett sätt som står ut och drar till sig målgruppens uppmärksamhet.

Källa:

Marc Smiciklas: The Power of Infographics: Using pictures to Communicate and Connect With Your Audience.